Materiaal
Handleidingen
Deze handleidingen kunnen gebruikt worden om de Roma-leerlingen het Nederlands aan te leren.
- Joker: Deze handleiding is gemaakt om anderstalige nieuwkomers in de reguliere klas te ontvangen. De handleiding bevat activiteiten om tijdens de eerste weken intensief aan taalontwikkeling te doen. De activiteiten zijn klasgericht zodat de anderstalige leerlingen meteen geïntegreerd worden. Ze richten zich op verschillende ontwikkelingsdomeinen zoals Nederlands, wo, rekenen, ... maar de focus ligt voor de anderstalige steeds op de taal. De handleiding is online gratis beschikbaar. https://www.cteno.be/downloads/joker_bronnenboek.pdf
- Horen, zien en schrijven: Dit is een handleiding voor kinderen tussen 6 en 12 jaar die geen Nederlands praten. De handleiding is gericht op de zelfstandigheid van de kinderen. De leerlingen kunnen zelf aan de slag met luistercd's en werkboeken. Ze bieden ook een programma aan zodat de leerlingen via internet kunnen oefenen.
- Matti en Mona: Dit is een multimediale handleiding waarmee de leerlingen de eerste stappen zetten om Nederlands te leren. Matti geeft de kernleerstof en Mona geeft uitbreiding op deze leerstof. De handleiding werkt thematisch. Enkele thema's die aan bod komen zijn: de school, de klas, de kleuren, de cijfers, een dag, het lichaam, ... Er zit ook een cd-rom bij de handleiding waarmee de leerlingen de leerstof zelfstandig kunnen inoefenen.
- Hotel Hallo: De handleiding focust op de basiswoordenschat. In de handleiding staan 2 figuren centraal, namelijk Max en Mia. De 2 vrienden zijn heel nieuwsgierig en beleven heel veel avonturen in het hotel. Elk avontuur staat voor een bepaald thema. Enkele thema's die aan bod komen zijn: kennismaking, vragen stellen, lichaam, familie, school, kleding, tijd, weer, eten, drinken, ...
- De taaltrap: Deze handleiding is opgedeeld in 2 niveaus. In het eerste niveau wordt de basisleerstof van elk thema behandeld. In het tweede niveau komen dezelfde thema's weer aan bod maar de thema's zijn nu uitgebreider en moeilijker. Deze handleiding focust ook op eenvoudige grammatica, het schrift en rekentaal.
- Fototaal: Deze handleiding is gericht op 7 à 8-jarigen. Op 2 jaar tijd leren de leerlingen alle letter(clusters). De handleiding werkt volgens een vast stramien. Eerst leren de leerlingen een kernwoord a.d.h.v. een prent. Daarna oefenen ze het geschreven woord. De letters uit het woord worden aangeleerd om vervolgens met de letters in andere woorden te oefenen.
- Zien is snappen: Deze handleiding focust op de grammaticale regels van de taal. De handleiding is uitgewerkt voor 5 tot 10-jarigen.
- Wijs met woorden: Met deze methode kan de leerkracht de schooltaal van de leerlingen in 6 stappen vergroten.
Andere materialen
- Roma-koffer: De Roma-koffer is een koffer vol educatief materiaal om de Roma beter te leren kennen. De koffer is gericht op de derde graad van het lager onderwijs en is uitleenbaar. Verdere informatie vindt u op de site: https://www.foyer.be/IMG/pdf/-14.pdf
- Beverzaken: Dit is een project van School zonder racisme dat op wereldburgerschap gericht is. Zij bieden vooral ondersteuning tijdens de projecten i.v.m. wereldburgerschap. Daarnaast bieden zij ook een infofiche over de Roma. Deze infofiche kan gebruikt worden om de leerlingen te informeren. https://beverzaken.be/methodiek/infofiche-roma
- Inspiratiemap samenlevingsopbouw: Een goede relatie tussen de ouders en de school is belangrijk voor de schoolloopbaan van de kinderen. In deze map vindt u concrete tips en acties om problemen in deze relatie aan te pakken. https://www.samenlevingsopbouw.be/images/sov/aanbod/20150326113227_Inspiratiemap_ouderbetrokkenheid.pdf
- ME SEM ROM: Dit is een lessenpakket over de beeldvorming van Roma en Sinti. De leerlingen verkennen verschillende domeinen van de Roma. Zo leren ze over hun geschiedenis, muziek, ... in de hoop meer vebondenheid tussen de Roma en niet-Roma te creëren. https://www.kazernedossin.eu/NL/In-Groep/Educatief-materiaal/Volledig-aanbod/voorbereidende-lessen_MSR